Napachie Pootoogook

Thumbnail

Cultural Background: Inuit

Born at Sako, a traditional Inuit camp on the Southwest coast of Baffin Island, Northwest Territories, Napachie Pootoogook is the only surviving daughter of one of Inuit art’s most important figures, Pitseolak Ashoona.  Along with her sculptor brothers, [Namoonai, Koomwartok, Ottochie], Kiawak and Kaka Ashoona and her graphic artist sisters-in-law, Mayureak and Sorosiluto Ashoona, Napachie belongs to a family with a strong artistic identity that has contributed significantly to the reputation of Cape Dorset art and the printmaking studio of the West Baffin Eskimo Co-operative.  In the mid-1950’s while living at Kiaktuuq, she married Eegyvukluk Pootoogook (b. 1931), son of the important camp leader, Pootoogook, who has since become of the main printers at the Cape Dorset studio.  Like her mother, Napachie began drawing in the late 1950’s.  Since 1960 her work has been included in almost every annual collection of Cape Dorset prints.  Napachie and her husband moved into Cape Dorset in 1965, where they have continued to live, except for a two-year stay in Iqaluit in the early 1970’s.

Napachie uses a vigorous, energetic figurative style to bring to life significant events of the past.  Like her sister-in-law, Sorosiluto, Napachie participated in the acrylic painting/drawing workshops established by the West Baffin Co-operative in 1976.  Her interest in landscape and Western notions of spatial composition would seem to grow out of this experience. 

 

Né à Sako, un camp inuit traditionnel sur la côte sud-ouest de l’île de Baffin, dans les Territoires du Nord-Ouest, Napachie Pootoogook est la seule fille survivante de l’une des figures les plus importantes de l’art inuit, Pitseolak Ashoona. Avec ses frères sculpteur, [Namoonai, Koomwartok, Ottochie], Kiawak et Kaka Ashoona et ses belles-sœurs droit artiste graphique, Mayureak et Sorosiluto Ashoona, Napachie appartient à une famille avec une forte identité artistique qui a contribué de manière significative à la réputation de l’art Cape Dorset et l’atelier de gravure de la coopérative West Baffin Eskimo. Au milieu des années 1950 tout en vivant à Kiaktuuq, elle a épousé Eegyvukluk Pootoogook (b. 1931), fils du dirigeant important du camp, Pootoogook, qui est depuis devenu des principaux imprimeurs au studio Cape Dorset. Comme sa mère, Napachie a commencé à dessiner à la fin 1950. Depuis 1960, son travail a été inclus dans presque chaque collection annuelle des estampes de Cape Dorset. Napachie et son mari ont déménagé dans Cape Dorset en 1965, où ils ont continué à vivre, sauf pour un séjour de deux ans à Iqaluit au début des années 1970.

Napachie utilise un style figuratif vigoureux, énergique pour apporter à des événements importants de la vie du passé. Comme sa soeur-frère, Sorosiluto, Napachie ont participé aux ateliers de peinture acrylique / dessin établi par la Coopérative de Baffin Ouest en 1976. Son intérêt pour le paysage et les notions occidentales de composition spatiale semble se développer de cette expérience. 

Portfolio

Showing the single result