Melissa Peter Paul

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Cultural Background: Mi’kmaq, Abegweit First Nation, Prince Edward Island

Melissa is a Mi’kmaw woman from Abegweit First Nation, located on Epekwitk (PEI.) Growing up, Melissa was immersed in cultural teachings and was surrounded by a family of basket makers. She began her artistic expression at a young age, making regalia and beadwork, and is skilled in both traditional and contemporary styles. Melissa’s exposure to other Mi’kmaq art forms led her to quillwork, a traditional skill in which the ancestors of her maternal grandfather excelled. Melissa was accepted into an apprenticeship with Mi’kmaq Quill Art in 2015. Her training was grounded in the traditional insertion technique and utilized the study of both cultural teachings and formal material culture resources available through historic publications and museums.

Quillwork is created by inserting porcupine quills, either dyed or kept natural, into birch bark. The pieces are then edged with quills, sweet grass or spruce root. Over the course of her apprenticeship, Melissa learned techniques and protocols related to harvesting raw materials, as well as the complex geometry of traditional design work. Upon completion of her apprenticeship, Melissa has been integral in establishing a community of skilled quill workers. This community of quillers seeks to expand awareness of the art form and recently began working on collaborative projects. Melissa launched her professional career as a Mi’kmaq quill artist with her first solo exhibit at Receiver Coffee presented by This Town is Small in Charlottetown in 2019. She is heavily influenced by 20th century Mi’kmaw quillwork and she is supported in her harvesting efforts by her family. Melissa is proud to be passing the art on to her two sons and the broader community.

Origine culturelle : Micmaque, Première nation Abegweit, Île-du-Prince-Édouard

Melissa est une femme micmaque de la Première nation Abegweit, située à Epekwitk, sur l’Île-du-Prince-Édouard. Melissa a grandi au sein d’une famille de vanniers dont elle s’est imprégnée de la culture. Très tôt, elle a démontré des aptitudes artistiques pour la confection de parures et de perlages, maniant aussi bien les motifs traditionnels que contemporains. L'exposition de Melissa à d'autres formes d'art micmac l'a menée à travailler avec des piquants de porc-épic, une technique traditionnelle dans laquelle les ancêtres de son grand-père maternel excellaient. Melissa a été acceptée comme apprentie chez Mi'kmaq Quill Art en 2015. Sa formation était axée sur la technique d'insertion traditionnelle et conjuguait les cours pratiques et l’étude des artéfacts présentés dans les publications historiques et les musées.

Les œuvres d'art en piquants de porc-épic sont créées en insérant des piquants de porc-épic, naturels ou teints, dans de l'écorce de bouleau. Les pièces sont ensuite bordées de piquants, de plantes odorantes ou de racines d'épinette. Au cours de son apprentissage, Melissa a appris les techniques et les protocoles de collecte des matières premières, ainsi que les motifs géométriques complexes typiques des œuvres traditionnelles.

À l'issue de son apprentissage, Melissa a contribué à fonder une communauté d’artistes spécialisés dans la décoration de piquants de porc-épic. Cette communauté cherche à mieux faire connaître cette forme d'art et a récemment commencé à travailler sur des projets de collaboration. Melissa a lancé sa carrière professionnelle avec une exposition individuelle au Receiver Coffee, présentée dans le cadre de This Town is Small, à Charlottetown en 2019. Elle est fortement influencée par les œuvres micmaques en piquants de porc-épic du 20e siècle et elle est soutenue dans ses efforts de collecte par sa famille. Melissa est fière de transmettre son art à ses deux fils et à l’ensemble de la communauté.

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