Pitaloosie Saila

Cultural Background: Inuit

Pitaloosie was born in 1942 on the southwest coast of Baffin Island near what is now the community of Cape Dorset. She spent her childhood years in various hospitals in Quebec and Ontario for treatment of tuberculosis. She learned English during this time, and recalls the difficulty she experienced in relearning her native language upon her return to Baffin Island in 1957. She is now one of the few of her generation who speak both English and Inuktitut fluently.

Pitaloosie began drawing in the early 1960’s, and quickly established herself as a versatile and intelligent graphic artist. Over the years, she has become a familiar presence in the Kinngait Studios, and her work has been included in annual print collections since 1968.

Pitaloosie’s work has been featured in solo drawing exhibitions, and in 1977, Canada Post issued a stamp depicting her print, Fisherman’s Dream. Her 1985 lithograph entitled In the Hills represented the Northwest Territories in the centennial celebration of the National Parks of Canada. Amnesty International, the international human rights organization, selected a drawing by Pitaloosie entitled Mother and Child to use for their 1990 Christmas card. She was also one of nine featured artists in the acclaimed exhibition Isumavut: The Artistic Expression of Nine Cape Dorset Women, which opened at the Canadian Museum of Civilization in the fall of 1994 and continues to travel to other venues. In 2004, she was appointed member of the Royal Canadian Academy of the Arts, in recognition of her life’s work and contributions to Canadian art.

 “I remember how Inuit used to live, thinking of them back then, my relatives. I also recall how the clothing was made; that is what I base my drawings on when I draw people.”

 

Pitaloosie est née en 1942 sur la côte sud-ouest de l’île de Baffin, près de ce qui est maintenant la communauté de Cape Dorset. Elle a passé ses années d’enfance dans divers hôpitaux du Québec et de l’Ontario pour le traitement de la tuberculose. Elle a appris l’anglais pendant ce temps, et se rappelle de la difficulté qu’elle a eu à réapprendre sa langue maternelle lors de son retour à l’île de Baffin en 1957. Elle est maintenant l’une des rares de sa génération qui parlent anglais et en inuktitut couramment.

Pitaloosie a commencé à dessiner au début des années 1960, et s’est établie rapidement comme une artiste graphique polyvalente et intelligente. Au fil des ans, elle est devenue une présence familière dans les Studios de Kinngait, et son travail a été intégré dans les collections d’impression annuelles depuis 1968.

Le travail de Pitaloosie a été présenté dans des expositions de dessin en solo, et en 1977, Postes Canada a émis un timbre représentant son impression, ”Le Rêve du Pêcheur”. Sa lithographie de 1985 intitulée ”Dans les Collines” a représenté les Territoires du Nord-Ouest dans la célébration du centenaire des parcs nationaux du Canada. Amnistie

Internationale, l’organisation internationale des droits de l’homme, a sélectionné un dessin de Pitaloosie intitulé ”Mère et Enfant” pour leur carte de Noël en 1990. Elle a également été l’une des neuf artistes présentées dans l’exposition acclamée ”Isumavut: L’Expression Artistique de Neuf Femmes de Cape Dorset”, qui a ouvert au Musée canadien des civilisations à l’automne 1994 et continue de voyager dans d’autres lieux. En 2004, elle a été nommée membre de l’Académie royale des arts du Canada, en reconnaissance de l’œuvre de sa vie et sa contribution à l’art canadien.

”Je me souviens comment les Inuits avaient l’habitude de vivre, comment mes proches pensaient à leur époque. Je me souviens aussi comment les vêtements se faisait; voilà sur quoi je fonde mes dessins lorsque je dessine des gens.”

Portfolio

Showing all 4 results