Albert Betty

Cultural Background: Cree

Betty Albert aka Wabimeguil belongs to the Chapleau Cree First Nation in Northern Ontario. She began her career in 1991. As a professional artist she concentrated her art in representing native women and spirituality. Her artwork has a special connection to the land and culture of the James Bay Cree. Both have served as the backdrop against which she has spent over thirty years evolving and developing her own distinct style of Indigenous artwork.

Through her art Betty attempts to represent the strength and beauty of the feminine when it its grounded in the Great Spirit, women’s sacred dignified, and self-defining spiritual beings. She is most productive in solitude, alone with her tools. Her artwork gives expression to the peace that she experiences when she enters this sacred space of creation. While she has had success throughout North America and beyond, her artwork has been especially well received by her people, the James Bay Cree. She often shares that if her artwork is beautiful, it is only because she has spent her life trying to capture and reflect the beauty of the James Bay Cree people, the beauty of their culture and the beauty of the land. She divides her time between the province of Ontario and Manitoba where she spends time with her sons, their partners, her grandchildren and her ceremonial family.

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Betty Albert, alias Wabimeguil, appartient à la Première Nation crie de Chapleau, dans le nord de l’Ontario. Elle a commencé sa carrière en 1991. En tant qu’artiste professionnelle, elle a concentré son art sur la représentation des femmes autochtones et de la spiritualité. Ses œuvres ont un lien particulier avec la terre et la culture des Cris de la Baie-James. Ces deux éléments ont servi de toile de fond à la démarche de Betty, qui évolue depuis plus de trente ans et a développé son propre style d’art autochtone.

Par son art, Betty tente de représenter la force et la beauté du féminin lorsqu’il est ancré dans le Grand Esprit, la dignité sacrée des femmes, et les êtres spirituels qui se définissent eux-mêmes. C’est dans la solitude, seule avec ses outils, qu’elle est la plus productive. Ses œuvres d’art expriment la paix qu’elle ressent lorsqu’elle pénètre dans cet espace sacré de création. Ses œuvres ont eu du succès dans toute l’Amérique du Nord et même au-delà de ses frontières, mais elles ont été particulièrement appréciées par son peuple, les Cris de la Baie-James. Elle se plaît à dire que si ses œuvres sont belles, c’est parce qu’elle a passé sa vie à essayer de capturer et de refléter la beauté du peuple cri de la Baie-James, celle de sa culture et de sa région. Elle partage son temps entre l’Ontario et le Manitoba, où se trouvent ses fils, leurs partenaires, ses petits-enfants et sa famille cérémonielle.

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