Pitseolak Niviaqsi (1947 - 2015)

Cultural Background: Inuit, Kinngait (Cape Dorset), NU

“Pitseolak was born to artists Kunu and Niviaksiak both of whom contributed to the early Cape Dorset collections. He was probably introduced to lithography by his elder brother, Qiatsuq, who started working in the printshop in the early seventies. Pitseolak’s aunt and uncle are well-known artists, Lucy and Tikituk Qinnuayuak. He has participated in the lithography program since its inception in the early seventies, initially as an assistant to Pee Mikkigak, his brother Quiatsuq and Bob Patterson, who was acting arts advisor at the time. His name appears on 205 prints in sixteen annual collections, more than half of which are lithographs. In 1977 Pitseolak, Wallace Brannen, then supervisor of the litho shop, and Jimmy Manning, assistant arts advisor, travelled to Holman Island to introduce lithography to the resident printers.” *

Although Pitseolak stopped carving briefly in 1991 to build his own house, he quickly resumed the art and has continued to develop as a versatile, prolific and talented artist. His sculpture is often relatively large in size, highly polished and displays flowing forms and exquisite detail. His subject matter ranges from fanciful birds to sensitive portrayals of a mother with her children.

* Jean Blodgett, “In Cape Dorset We Do It This Way”, (Kleinburg, Ontario: McMichael Canadian Art Collection, 1991), Page 137

Contexte culturel: Inuit, Kinngait (Cape Dorset), NU

« Pitseolak est né de l’union entre les artistes Kunu et Niviaksiak, qui ont tous deux contribué aux premières collections de Cape Dorset. Il a probablement été initié à la lithographie par son frère aîné, Qiatsuq, qui a commencé à travailler à l'imprimerie au début des années soixante-dix. La tante et l’oncle de Pitseolak sont des artistes bien connus, Lucy et Tikituk Qinnuayuak. Il a participé au programme de lithographie depuis sa création au début des années soixante-dix, initialement en tant qu'assistant de Pee Mikkigak, de son frère Quiatsuq et de Bob Patterson, qui était alors conseiller artistique. Son nom apparaît sur 205 estampes, dans seize collections annuelles, dont plus de la moitié sont des lithographies. En 1977, Pitseolak, Wallace Brannen, alors superviseur de l'atelier de lithographie, et Jimmy Manning, conseiller artistique adjoint, se sont rendus sur l'île Holman pour présenter la lithographie aux imprimeurs résidents. » *

Bien que Pitseolak ait arrêté brièvement de sculpter en 1991 pour construire sa propre maison, il a rapidement repris son art et a continué à se développer en tant qu'artiste polyvalent, prolifique et talentueux. Sa sculpture est souvent de taille relativement grande, très polie, et présente des formes fluides et des détails exquis. Son portefeuille s’étend des oiseaux fantaisistes aux représentations sensibles d'une mère avec ses enfants.

* Jean Blodgett, « À Cape Dorset, nous le faisons de cette façon », (Kleinburg, Ontario: Collection McMichael d'art canadien, 1991), page 137

Portfolio

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